התגברות על חרדת נהיגה, מה מאפיין חרדת נהיגה? מכון סילבה
התגברות על חרדת נהיגה

התגברות על חרדת נהיגה

נהיגה היא היבט בסיסי של החיים המודרניים, המספקת חופש, נוחות ועצמאות. עם זאת, עבור חלק מאיתנו, הסיכוי לעלות על הכביש כשאנחנו מאחורי ההגה, יכול לעורר תחושות של חרדה ופחד עזים. חרדת נהיגה, כל אימת שהיא עולה, מפרה את האיזון הרגשי מטלטלת את שלוות הנפש ויכולה להוות מכשול משמעותי בתפקוד שלנו. המכשלה באה לידי ביטוי בעיקר בהגבלת יכולתו של האדם לנסוע, לעסוק בפעילויות חברתיות, או אפילו למלא אחריות יומיומית.

מה מאפיין חרדת נהיגה?

ניתן לזהות חרדת נהיגה לפי מספר מאפיינים מרכזיים:

  • פחד או דאגה עזים: אנשים עם חרדת נהיגה חווים לעתים קרובות תחושת פחד או דאגה מוגברת ומתמשכת הקשורה לנהיגה.
  • תסמינים גופניים: קצב לב מוגבר, הזעה, רעד ולעיתים אף בחילות. תסמינים אלה יכולים להיות בולטים למדי.
  • התנהגות הימנעותית: אלו הסובלים מחרדה מנהיגה עשויים להתאמץ מאוד כדי להימנע מנהיגה או ממצבים הכרוכים בנהיגה. למשל: יכולים לקחת מסלולים ארוכים יותר כדי להימנע מכבישים מהירים או סירוב לנהוג לחלוטין.
  • מחשבות שליליות: אנשים עם חרדת נהיגה עשויים לעלות מחשבות לא רציונליות על סכנות אפשריות בכביש (גם אם בפועל הסיכון הוא מינימלי) ולדמיין תרחישים קטסטרופליים שעלולים להתרחש.
  • השפעה על חיי היומיום: חרדה נהיגה יכולה להשפיע באופן משמעותי על הפעילויות היומיומיות, להגביל את יכולתנו להגיע למקומות – דבר שעלול להשפיע על העבודה שלנו: להגביל את סוג העבודה שאנחנו יכולים לקחת או לוותר עליה אם המיקום שלה דורש נהיגה. חרדת נהיגה יכולה להשפיע מאד גם על חיי החברה- היכולת לצאת לבילוי או להתראות עם אנשים ובני משפחה… כשההגעה למקום המפגש דורשת נהיגה… ועוד.

מה הסיבות לחרדת נהיגה ואיך היא נוצרת?

אין סיבה אחת לחרדת נהיגה, מכיוון שהיא יכולה להשתנות מאדם לאדם. הסיבות והגורמים הנפוצים, שתורמים לחרדת נהיגה כוללים:

  • חוויה טראומטית: חוויה טראומטית בעבר, כמו מעורבות בתאונת דרכים, יכולה ליצור תגובת פחד ולהוביל לחרדת נהיגה. החרדה עשויה לנבוע מהחשש שאירוע דומה יקרה שוב.
  • פחד מאובדן שליטה: נהיגה דורשת רמה מסוימת של שליטה על הרכב, ומי שנאבק בחרדה עלול לחשוש מאיבוד שליטה. פחד זה יכול לנוע בין פחד מטעויות לפחד מגרימת נזק לעצמו או לאחרים.
  • פחד מתאונות: הפחד להיכנס לתאונה, להיות עד לתאונה או להיות במצב מסוכן בכביש יכול לתרום לחרדת נהיגה. פחד זה יכול להיות מוגבר על ידי סיקור תקשורתי של תאונות או התנסויות אישיות עם שיחות קרובות.
  • מצבי לחץ גבוה: אנשים מסוימים עשויים לחוות חרדה בעת נהיגה במצבי לחץ גבוה, כגון עומס תנועה כבד, מיזוג נתיבים או נהיגה באזורים לא מוכרים. מצבים אלו עלולים לגרום ללחץ ולעורר תגובות חרדה.
  • חוסר ביטחון או ניסיון: כישורי נהיגה לא נאותים או חוסר ניסיון מאחורי ההגה עלולים לתרום לחרדה. תחושת חוסר ודאות לגבי היכולות או חוסר ביטחון כיצד להתמודד עם מצבי נהיגה מסוימים עלולים ליצור חרדה.
  • פחד משיפוטיות מצד נהגים אחרים: נהגים שבאופן אישי רגישים במיוחד לביקורת מצד אחרים… או שחוו (כנוסעים או כנהגים מתחילים) ביקורת ואפילו הטחת עלבונות/ אלימות מילולית מצד נהגים אחרים חסרי סבלנות או דרך ארץ… ירגישו לחץ עצום לעלות על הכביש כנהגים… מפחד שיחוו את ההתנהגות הזו על בשרם.
  • הפרעת חרדה כללית: חרדת נהיגה יכולה להיות קשורה גם להפרעת חרדה מוכללת, שבה אנשים חווים דאגה וחרדה מוגזמת ומתמשכת בהיבטים שונים של חייהם, כולל נהיגה.

חשוב לציין כי חרדת נהיגה יכולה להיות שילוב של גורמים אלו או לנבוע מחששות אינדיבידואליים אחרים. החוויה של כל אדם עם חרדת נהיגה היא ייחודית.

טיפים להתגברות על חרדת נהיגה

חרדת נהיגה היא בעיה שכיחה. בין אם מדובר בחרדת נהיגה נשים (40) או חרדת נהיגה בכבישים מהירים או חרדה מנהיגה באופן כללי… כל מי שמנסה להתגבר על חרדת הנהיגה שלו, מוצעות לו בדרך כלל, כמה אסטרטגיות. ראשית מומלץ להבין את מקור החרדה. זיהוי שורש החרדה יכול לעזור לטפל בה בצורה יעילה יותר בהתמודדות עם פחדים. זה יכול להיות קשור לחוויה שלילית בעבר, פחד מתאונות או דאגות לגבי נהיגה בתנאים מסוימים. דבר שני כדאי להיחשף באופן הדרגתי למצבי נהיגה שמעוררים חרדה. מתחילים בנסיעות קצרות בדרכים מוכרות, ומגדילים בהדרגה את משך ומורכבות הנסיעות לאורך זמן. גישה זו שלב אחר שלב תעזור לבנות את הביטחון העצמי.

מומלץ לתרגל טכניקות הרפיה. טכניקות אלו יכולות להפחית חרדה ולקדם תחושת רוגע… וכן יכולות לעזור להירגע לפני ובמהלך הנהיגה. גם דיבור עצמי חיובי משפיע. החלפת מחשבות שליליות בהצהרות חיוביות… עליהן ניתן לחזור לפני ובמהלך הנסיעה כדי להגביר את הביטחון העצמי… עוזרות להשרות רגיעה ולחזק הביטחון. תמיכה של חברים או בני משפחה איתם אפשר לשוחח על החרדה או שהם יכולים ללוות בנסיעות… יכולה להציע עידוד ולספק ביטחון. אפשר גם להצטרף לקבוצת תמיכה או לבקש עזרה מקצועית ממטפל המתמחה בחרדה.

התמקצעות
אף היא חשובה. ברגע שחוזרים (או לומדים) טכניקות נהיגה הגנתיות, בטיחות בדרכים וחוקי תנועה… ונעשים בקיאים יותר בנהיגה, כך מרגישים בטוחים יותר על הכביש. אפשר גם לרענן את שיעורי הנהיגה עם מדריך מקצועי. זה מאפשר גם לרענן את כישורי הנהיגה, גם לחזק את הביטחון העצמי והם גם יכולים לספק הדרכה, לטפל בכל בעיה ספציפית ולעזור לפתח הרגלי נהיגה בטוחים. הטכנולוגיה יכולה גם לבוא לטובתנו. אפליקציות כמו Waze או Google Maps יכולות לעזור לתכנן את המסלול ולספק עדכוני תנועה בזמן אמת, להפחית את אי הוודאות והחרדה מפני הליכה לאיבוד.

התגברות על חרדת נהיגה היא מסע שדורש סבלנות, חמלה עצמית ונחישות. עם האסטרטגיות והתמיכה הנכונות, נוכל להחזיר לעצמנו את השליטה בחווית הנהיגה שלנו ולאמץ את החופש שמגיע איתה. וכאן באה לעזרה שיטת סילבה.

שיטת סילבה והתגברות על חרדת נהיגה

שיטת סילבה למי שטרם הכיר, היא שיטה לעזרה עצמית והתפתחות אישית שפותחה ע"י חוזה סילבה חוקר אמריקאי, ונלמדת כיום ב118 מדינות בעולם. היא מבוססת על הרעיון שלמוח יש את הכוח להוביל אותנו בהצלחה ליעדים שלנו אם נאמן אותו לכך. אחד ממרכיבי הליבה של שיטת סילבה הוא להסיר כצעד ראשון את הסטרס והשפעותיו "מהמשוואה", להשיג מצב של מודעות נינוחה ובהירות מנטלית מוגברת, המכונה לעתים קרובות "רמת תודעה אלפא", שבה אנחנו יכולים:

  • לנצל את כוח תת-המודע שלנו, כדי לבצע שינויים חיוביים (בהתנהגות, באמונות, בהרגלים).
  • להביא לאינטואיציה מוגברת.
  • לחדד את יכולות פתרון הבעיות וניהול המתחים.
  • לרפא את הגוף ולחזק את הבריאות.
  • לשפר את הזיכרון והריכוז.
  • לממש יעדים בתחום הכלכלי, חברתי, יחסים, בריאותי, אישי וכו'.
  • ולהביא לשיפור עצמי.

כדי לאפשר למוח שלנו לעבוד בצורה המיטבית שלו, עלינו קודם כל לנטרל את הגורם מספר אחד שמפריע לו – הסטרס – ולאפשר לו סביבה "רגועה"… לכן שיטת סילבה מלמדת אותנו דבר ראשון איך להסיר את הסטרס והשפעותיו "מהמשוואה", להשקיט את דעתנו, להפחית מתח ולהגיע למצב של רוגע. בשלב השני אנו לומדים איך להשתמש בחמשת יכולותיו המופלאות של המוח כדי לממש את מה שחשוב לנו, את היעדים והמטרות שלנו – בהצלחה.

באיזה אופן שיטת סילבה עוזרת לנו עם חרדת הנהיגה?

במחקר שנערך באוניברסיטת חיפה בחוג לפסיכולוגיה נבדקה השפעת שיטת סילבה על רמת החרדה. במחקר השתתפו 374 אנשים שלמדו את שיטת סילבה. התוצאות הראו ירידה משמעותית ברמת החרדה כתכונת אופי מיד לאחר הקורס וגם חצי שנה לאחר מכן, למרות אורכו הקצר יחסית של קורס שיטת סילבה (4 שבועות).

הסיבה היא: שבקורס של שיטת סילבה – מלמדים את המשתתפים איך להתמודד עם החרדה באמצעות תהליך מובנה בין מספר שלבים, המשלב גם את הצורך ברגיעה מיידית בזמן שעולה חרדת הנהיגה וגם לחיות ברגיעה פנימית (שמונעת יצירת חרדה)

 מהם השלבים להתמודדות עם חרדת נהיגה על פי שיטת סילבה?

  • ראשית לומדים לרוקן את הלחץ והסטרס. בין סטרס וחרדה יש קשר הדוק. חרדה מעלה מאד את רמת הסטרס. סטרס, במיוחד סטרס מתמשך, מעצים מאד את החרדה כשהיא מופיעה. כמו כן סטרס הוא דבר שמצטבר. גם אם חזרנו לרגיעה לאחר מצב מלחיץ, הוא נשאר אגור בגוף, וגורם להפרעה רצינית בתפקוד ולהחרפה בתגובה שלנו (ראה מאמר להירגע). לכן חשוב מאד לדאוג "לרוקן" מתוכנו את הסטרס הזה שהצטבר. יש טכניקה מאד אפקטיבית וקלה ליישום שלומדים אותה כבר בתחילת הקורס של שיטת סילבה שמאפשרת לנו לרוקן מתי שנרצה את הלחץ שצברנו במהלך היום או בעקבות אירוע מלחיץ שחווינו ולחוות רגיעה אמיתית. כך נגיע לנהיגה בלי הצטברות של סטרס.
  • שנית לומדים בשיטת סילבה להוריד את רמת המתח ולהעלות את סף הרגיעה. ע"י טכניקות ספציפיות של תכנות ורגיעה אנחנו מאמנים את המוח להעלות באופן עקבי את רמת הרגיעה ולהוריד במקביל את רמת המתח והלחץ. נמצא שאדם שסף הרגיעה שלו גבוה… מתמודד טוב יותר עם חרדת הנהיגה. התסמינים שהוא יחווה ילכו ויפחתו בעוצמתם, כי מתח ולחץ מעצימים את רמת החרדה, את משך הזמן שנחווה אותה ואת עוצמתה… בעוד שרגיעה עושה בדיוק להפך.
  • בשלב הבא בשיטת סילבה אנו מתרכזים בצורת החשיבה שלנו ולומדים להפוך אותה לחשיבה חיובית, כי חשיבה חיובית מושכת רגיעה, שמחה, בהירות, מיקוד והפחתת חרדה. ככל שאנחנו חושבים חיובי יותר על נהיגה… יהיה לנו קל יותר לחוש ביטחון עצמי גבוה יותר בעצמנו ובנהיגה שלנו.
  • לאחר מכן, אנו מתרכזים באמונות שלנו. אנשים עם חרדת נהיגה כל הזמן בדאגה כאשר צריך לנהוג. דאגה מושתתת על מחשבות ואמונות שליליות ודימויים מפחידים. כל ניסיון לשלוט במחשבות הללו יכול לגרום רק שהתדירות שלהן ועוצמת ההשפעה שלהן תתגבר. לכן בשיטת סילבה לומדים מחד לבטל את כוחן של המחשבות הללו שקופצות לנו לראש… ומאידך לזהות את האמונות הללו שהשתרשו בתת-המודע, "לעקור" אותן ו"לשתול" חדשות חיוביות במקומן. כאשר אנו לומדים כיצד לוותר על האמונות שהן מקור החרדות שלנו, ומטמיעים במקומן אמונות מעצימות ומרגיעות שהינן מציאותיות יותר… לרגש החרדה לא תהיה כל אחיזה… נהיה מסוגלים ליצור את חווית החיים שלנו בכיוון הרצוי לנו, למרות הנסיבות. נוכל להרגיש חופשיים וללא דאגה וחרדה.
  • בנוסף באמצעות שיטת סילבה, נלמד סימן מיוחד למוח שיאפשר לנו במצב של חרדה לבלום את האוטומט של החרדה ולהיות מסוגלים לבחור להגיב בפחות עוצמה או לבחור תגובה אחרת בריאה יותר. ברגע שאנחנו נכנסים לחרדת נהיגה, מופעל אוטומט החרדה. ברגע שהאוטומט מופעל אנחנו נכנסים לסוג של "חוסר הכרה" ופשוט רק מגיבים (בהתאם לאוטומט). חוזה סילבה (ממציא השיטה) יצר סימן מיוחד למוח, מעין בלם/ "ברקס" שברגע שאנחנו מפעילים אותו… הוא עוצר מיד את האוטומט… מעביר את המוח ל"רמת תודעה אלפא" (להרחבה קראו המאמר גלי אלפא) שמאפשרת למוח לחשוב בצורה המיטבית שלו ולקבל החלטה איך לטפל אחרת במצב.
  • אם התקף חרדת הנהיגה שלנו קשור לטראומה או הלם, חוזה סילבה יצר (בקורס המתקדם של השיטה, לריפוי רוחני ואינטואיציה) טכניקה מיוחדת היוצרת מעין "מתג" שמעביר אותנו מחרדה על כל הסימפטומים שלה לרגיעה.

כיצד שיטת סילבה עזרה לי להתגבר על חרדת נהיגה?

לאה מירושלים -"לפני מספר שנים עברתי תאונת דרכים שבעקבותיה התפתחה אצלי חרדת נהיגה, בעיקר, בנסיעה באוטוסטרדות. מאחר שהתגוררתי באותה תקופה בירושלים, ומקום עבודתי בתל אביב, למותר לציין, כי חרדה זו הפכה למטרד אמיתי הפוגע בשגרת חיי. שיטות שונות שנקטתי כדי להתגבר על הבעיה לא הועילו, עד שהתנסיתי בשיטת סילבה.

היכולת לרדת מן האוטוסטרדה מדי פעם ולתרגל בעזרת שיטת סילבה תרגיל הדמיה במשך מספר דקות, הצליח להרגיע אותי באופן הדרגתי. תחילה התגברתי על בעיית הנהיגה בשעות היום וכעת אני נוהגת בכל שעה של היממה, באור ובחושך ללא כל בעיה. והכל הודות לשיטת סילבה".

עדויות של תלמידים בשיטת סילבה כיצד השיטה עזרה להם להתגבר על חרדת נהיגה

"לפני מספר שנים עברתי תאונת דרכים שבעקבותיה התפתחה אצלי חרדת נהיגה, בעיקר-בנסיעה באוטוסטראדות. מאחר שהתגוררתי באותה תקופה בירושלים, ומקום עבודתי בתל אביב, למותר לציין, כי חרדה זו הפכה למטרד אמיתי הפוגע בשגרת חיי. שיטות שונות שנקטתי כדי להתגבר על הבעיה לא הועילו, עד שהתנסיתי בשיטת סילבה. היכולת לרדת מהאוטוסטראדה מדי פעם ולתרגל בעזרת שיטת סילבה תרגיל הדמיה במשך מספר דקות, הצליח להרגיע אותי באופן הדרגתי. תחילה התגברתי על בעיית הנהיגה בשעות היום וכעת אני נוהגת בכל שעה של היממה, באור ובחושך ללא כל בעיה. והכל, הודות לשיטת סילבה"
לאה

המוח שלנו הוא כמו מחשב על, עם יכולות אדירות שרק מחכות להתגלות. קורס בסיסי בשיטת סילבה יפתח לכם צוהר לעולם חדש של אפשרויות, וילמד
אתכם כיצד לרתום את כוח המוח שלכם לטובתכם.

הצטרפו למיליוני אנשים ברחבי העולם שכבר נהנים מחיים טובים יותר:

  • הרפיה ושלווה: למדו טכניקות יעילות להתמודדות עם לחץ וחרדה.
  • שינוי אמונות מגבילות: התגברו על מחשבות שליליות ופתחו חשיבה חיובית.
  • הגשמת מטרות: הגדירו יעדים ברורים ותכננו את הדרך להצלחה.
  • חיבור לתת המודע: גלו את הפוטנציאל האישי הטמון בכם.
  • פיתוח האינטואיציה: קבלו החלטות נכונות יותר וסימכו על תחושת הבטן שלכם
  • בריאות מיטבית: שמירה על בריאות תקינה

בקורס תלמדו:

  • טכניקות הרפיה עמוקות: השתחררו מהסטרס והגיבו ברוגע.
  • חשיבה באלפא: רמת מודעות מיוחדת המאפשרת חשיבה אחרת וגישה לתת המודע.
  • חשיבה חיובית: למדו לחשוב חיובי ושנו את האמונות שלכם ממגבילות למעצימות
  • שיפור הזיכרון והריכוז: זיכרו דברים בקלות רבה יותר והתמקדו במשימות.
  • חיזוק האינטואיציה והיצירתיות: פתחו פתרונות חדשניים וחשיבה מקורית.
  • להפעיל את המוח המרפא: שפרו את הבריאות, זרזו החלמה והפיגו כאבים.
  • תכנות חלומות: תזמינו חלום כדי לפתור בעיה או אתגר.
  • תקשורת סובייקטיבית: איך להעביר מסר למישהו אחר בלי לדבר איתו.
  • הדמיות מודרכות: עשו שימוש בכוח הדמיון להשגת מטרות.

הקורס מתאים לכולם:

  • אנשים המעוניינים לשפר את איכות חייהם.
  • מי שרוצה להצליח באתגרים שונים או לפתור בהצלחה בעיות.
  • אנשים שרוצים לשפר את הבריאות ולהתגבר על כאבים פיזיים.
  • מי שרוצה מערכות יחסים טובות עם יקיריו, עם עצמו, עם כסף ועם אחרים
  • כל מי שרוצה להגשים חלומות ולפתח את הפוטנציאל האישי שלו.
  • כל מי שמעוניין לחיות ברווחה ולממש את היעוד שלו.

אל תחכו, הירשמו עוד היום לשיחת התאמה אישית ללא עלות!


למידע על הקורסים והסדנאות שלנו

השאירו פרטים ונציג של מכון סילבה יחזור אליכם בהקדם:



    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.