איך לשחרר סטרס ולהירגע ב-3 צעדים פשוטים - מכון סילבה
איך לשחרר סטרס

איך לשחרר סטרס

אף אחד לא אוהב להיות בסטרס. גם אלה שאוהבים מצבים בהם יש הרבה התרגשות, אדרנלין גבוה ו"אקשן"… גם הם לא אוהבים סטרס. למה? כי להיות בסטרס אומר, שרמת המתח שלנו כל כך גבוהה עד כדי כך: שאנחנו לא מצליחים לתפקד כראוי ואולי אפילו "משותקים"… שאנחנו לא מצליחים להתמקד בשום דבר מלבד מה שגורם לנו לסטרס… שהראש כבד מ"מיליון" מחשבות ולא מצליחים להירגע. במצב כזה, השאלה שהכי בוערת בנו היא:

איך להשתחרר מהסטרס הזה?

רבים מאיתנו חוו זאת בזמן הקורונה… ושוב במלחמת חרבות ברזל. לא חשבנו שיבוא עוד משהו עוצמתי כל כך מהר ויטלטל את כולנו. מי שלא אהב את כל הסטרס והחרדה בזמן הקורונה, הכין את עצמו… ובמלחמת חרבות ברזל, לאחר ההפתעה המזעזעת הראשונית, ידע איך להתנהל עם הסטרס. אבל כל מי שלא היה לו את הידע מה לעשות ולא למד איך להירגע (כן, כן. להירגע צריך ללמוד)… מצא את עצמו שוב ושוב "קורבן" לסטרס ולהשלכות שהוא מביא.

מהו סטרס?

סטרס הוא תגובה טבעית שהגוף חווה כאשר הוא מתמודד עם מצבים מאתגרים או תובעניים. כאשר המוח תופס מצב כמלחיץ, הוא מכין את הגוף להתמודד עם המצב. הוא גורם לשחרור הורמוני הלחץ קורטיזול ואדרנלין שגורמים לגוף שלנו להרגיש בכוננות גבוהה.

ממה נובע הסטרס?

סטרס יכול לנבוע ממקורות שונים, כולל גורמים סביבתיים, פיזיולוגיים ופסיכולוגיים. גורמי לחץ סביבתיים עשויים לכלול לחצים הקשורים לעבודה, קשיים כלכליים, רעש, צפיפות… מגיפה או מלחמה. מתח פיזיולוגי יכול לנבוע ממחלה, חוסר שינה, תזונה לקויה או מאמץ פיזי חריג. גורמי לחץ פסיכולוגיים קשורים לרוב למחשבות, רגשות ומצבים נפשיים כמו חרדה, דאגה, פחד או חשיבה יתרה. בנוסף, אירועי חיים גדולים כמו אובדן, שינוי (נישואים, לידה, מעבר דירה, פיטורין) או טראומה יכולים לעורר מתח משמעותי. האופן שבו אנו תופסים ומגיבים לגורמי לחץ אלה גם ממלא תפקיד מכריע ברמות הלחץ הכוללות שלנו.

למה גורם הסטרס?

סטרס משפיע הן על הגוף והן על הנפש. כשאנחנו לחוצים, הגוף שלנו נכנס למצב של "הילחם או ברח", מה שמוביל לקצב לב מוגבר, לחץ דם מוגבר, נשימה מהירה יותר ושרירים מתוחים. אם הסטרס ממושך, הוא עלול לשבש את המערכות האלו ולהוביל לבעיות בריאותיות שונות כגון בעיות לב וכלי דם, הפרעות במערכת העיכול, מערכת חיסון מוחלשת והפרעות שינה.

מבחינה פסיכולוגית, סטרס משפיע על הרווחה הנפשית על ידי הפעלת רגשות כמו חרדה, פחד ודאגה. זה יכול להשפיע על הקוגניציה, פגיעה בריכוז, בזיכרון ובקבלת החלטות. מתח ממושך או כרוני יכול לתרום להפרעות מצב רוח כמו דיכאון וחרדה. תגובת הגוף והנפש לסטרס מושפעת מ:

  • כמה אנחנו תופסים את המצב כחמור…
  • ממנגנוני ההתמודדות שלנו
  • ומהחוסן הכללי שלנו ללחץ.

מהי רמת הסטרס שאנו חווים?

סטרס מלווה בתסמינים. אצל כל אדם הוא מתבטא בצורה שונה. ככל שיש לנו יותר תסמינים ו/או ככל שעוצמת התסמינים יותר גבוהה זה סימן לרמת סטרס גבוהה. הנה כמה סימנים ותסמינים נפוצים של סטרס. נוכל לבדוק בעזרתם מהי רמת הסטרס הנוכחית אצלנו (במידה ואנו חושדים כי אנו חווים כרגע סטרס בחיינו).

  • תסמינים גופניים: כאבי ראש, מתח שרירים, בעיות עיכול (כמו כאבי בטן או שלשולים), עייפות, הפרעות שינה, שינויים בתיאבון ומחלות תכופות.
  • שינויים רגשיים: עצבנות מוגברת, מצבי רוח משתנים, חרדה, חוסר שקט, תחושת הצפה, עצב, חוסר מוטיבציה, ירידה בדימוי העצמי, עייפות נפשית וירידה ביכולת לחוות שמחה ואושר.
  • שינויים התנהגותיים: נסיגה חברתית, שינויים בתיאבון (אכילת יתר או חוסר אכילה), שימוש מוגבר בחומרים (אלכוהול, סמים או טבק), מנגנוני התמודדות לקויים (כגון תוקפנות או פגיעה עצמית), ירידה בעניין בפעילויות ותחביבים, וקושי בקבלת החלטות.
  • שינויים קוגניטיביים: מחשבות מרוץ, קושי להתמקד או להתרכז, בעיות זיכרון, שיפוט לקוי, דפוסי חשיבה שליליים ודאגה או מחשבה מתמדת.
  • קשיים בזוגיות: התגברות קונפליקטים עם אנשים אהובים, קושי בתקשורת, נסיגה מאינטראקציות חברתיות ותחושת ניתוק או בידוד.
  • בעיות בריאות גופניות: התפתחות או החמרה של בעיות בריאות גופניות קיימות, כגון בעיות לב וכלי דם, בעיות במערכת העיכול, מערכת חיסון מוחלשת וכאב כרוני.

אם אנחנו מבחינים בכמה מהסימנים הללו הנמשכים לאורך תקופה, זאת עשויה להיות אינדיקציה לסטרס. חיוני לשים לב לרגשות, למחשבות ולהתנהגויות שלנו, ולמצוא דרכים להירגע ולנהל את מה שמפריע לנו.

מה לעשות כדי לשחרר סטרס?

  • בניית חוסן: חוסן מתייחס ליכולת לחזור ולהסתגל מול אתגרים או גורמי לחץ. חוסן עוזר לנו להתמודד טוב יותר ולהתאושש ממצבים מלחיצים.
  • תיעדוף טיפול עצמי: לפנות זמן לפעילויות שמטעינות אותנו, כמו פעילות גופנית, תחביבים, טכניקות הרפיה, בילוי עם אנשים אהובים ועיסוק בתחומי עניין מחוץ לעבודה או לאחריות אחרת.
  • תרגול טכניקות ניהול מתחים: עיסוק קבוע בשיטות אלו יכול לעזור לנו להישאר מקורקעים, לנהל את הלחץ ברגע שמופיע ולשמור על תחושת רוגע.
  • הצבת גבולות: לקבוע גבולות ברורים בחיים האישיים והמקצועיים כדי למנוע מתח יתר. ללמוד לומר לא כשצריך ולתעדף את הרווחה שלנו. הצבת ציפיות וגבולות מציאותיים עוזרת למנוע הצפה ושחיקה.
  • ניהול זמן: ניהול זמן יעיל יכול להפחית את הלחץ בכך שהוא מאפשר לנו לתעדף משימות, להימנע מדחיינות וליצור תחושת שליטה באחריות שלנו. כדאי להאציל משימות במידת האפשר ולהקצות זמן למנוחה והרפיה.
  • יצירת סביבה תומכת: לא להסס לבקש תמיכה מחברים, משפחה או אנשי מקצוע בעת הצורך. דיבור על הדאגות והאתגרים שלנו עם אנשים שאנחנו סומכים עליהם, יכול לספק פרספקטיבה, הדרכה ותמיכה רגשית.
  • לשמור על אורח חיים בריא: פעילות גופנית סדירה, אוכל תזונה מזינה, שינה מספקת וכו'.
  • אימוץ חשיבה חיובית: תרגול הכרת תודה, התמקדות בפתרונות במקום להתעכב על בעיות, ולטפח אופטימיות. זה מאפשר לנו לגשת לגורמי לחץ בפרספקטיבה בונה ומסתגלת יותר.

איך לשחרר סטרס ולהירגע?

כדי להגיע למצב של רגיעה מוחלטת, נצטרך להבין טוב יותר לעומק איך להרגיע לחץ.

אנו מבחינים בין:
להירגע מיידית
כאן ועכשיו ממצב סטרס לחץ ומתח (מכל סיבה שהיא כמו: דאגה/ חרדה/ פחד/ כעס…) שהשתלט עלינו בגלל גירוי כלשהו, לבין
לחיות ברגיעה פנימית
ביום יום עם מפלס מאד  גבוה של רוגע שגורם לנו לחשוב, לפעול ולהגיב בצורה רגועה, גם כשיש מצב מלחיץ.

באפשרות הראשונה: להירגע מיידית, משאלתנו היא לא לחוות את הסטרס. אנחנו לא אוהבים את כל התחושות של "הילחם וברח", אנחנו לא אוהבים את מרוץ המחשבות והרגשות שדוהרים לנו בראש, ורוצים שקט!!!! רגיעה!!!! רוצים להניף מטה קסמים וכהרף עין שהכל יירגע לנו.

האפשרות השנייה: לחיות ברגיעה פנימית, היא משאלת לב של רבים מאיתנו, לאופן בו אנו רוצים לחיות. בעולם המודרני סטרס הפך להיות חלק מהיום יום שלנו. אין יום שלא חווים איזו סיטואציה עם לחץ. גם אמצעי התקשורת לעיתים קרובות מספקים במה להרבה מאד מצבים כאלו שמכניסים לסטרס. ככל שאנחנו חווים יותר מצבי סטרס ביממה כך עולים בנו האי שקט, המתח והלחץ… ואיתם עולה בראשנו שוב ושוב המשאלה להירגע.
אז יש למשאלות האלה כתובת – שיטת סילבה.

מהי שיטת סילבה המוכחת בעולם לשחרור סטרס?

שיטת סילבה למי שטרם הכיר, היא שיטה לעזרה עצמית והתפתחות אישית שפותחה ע"י חוזה סילבה חוקר אמריקאי, ונלמדת כיום ב118 מדינות בעולם. היא מבוססת על הרעיון שלמוח יש את הכוח להוביל אותנו בהצלחה ליעדים שלנו אם נאמן אותו לכך. אחד ממרכיבי הליבה של שיטת סילבה הוא להסיר כצעד ראשון את הסטרס והשפעותיו "מהמשוואה", להשיג מצב של מודעות נינוחה ובהירות מנטלית מוגברת, המכונה לעתים קרובות "רמת תודעה אלפא", שבה אנחנו יכולים:

  • לנצל את כוח תת-המודע שלנו, כדי לבצע שינויים חיוביים (בהתנהגות, באמונות, בהרגלים).
  • להביא לאינטואיציה מוגברת.
  • לחדד את יכולות פתרון הבעיות וניהול המתחים.
  • לרפא את הגוף ולחזק את הבריאות.
  • לשפר את הזיכרון והריכוז.
  • לממש יעדים בתחום הכלכלי, חברתי, יחסים, בריאותי, אישי…
  • ולהביא לשיפור עצמי.

כדי לאפשר למוח שלנו לעבוד בצורה המיטבית שלו, עלינו קודם כל לנטרל את הגורם מספר אחד שמפריע לו – הסטרס – ולאפשר לו סביבה "רגועה"… לכן שיטת סילבה מלמדת אותנו דבר ראשון איך להסיר את הסטרס והשפעותיו "מהמשוואה", להשקיט את דעתנו, להפחית מתח ולהגיע למצב של רוגע. בשלב השני אנו לומדים איך להשתמש בחמשת יכולותיו המופלאות של המוח כדי לממש את מה שחשוב לנו, את היעדים והמטרות שלנו – בהצלחה.

בקשר לסטרס, שיטת סילבה נותנת מענה לשני מצבים / שתי שאיפות שונות:

  • להירגע מיידית מסטרס שנחת עלינו פתאום
  • לחיות ברגיעה פנימית בחיי היום יום שלנו ולהגיב ברגיעה גם במצבי לחץ

איך להירגע מיידית מסטרס פתאומי בעזרת שיטת סילבה?

הרבה אנשים שואלים אותנו איך להרגיע את עצמי ואנו מסבירים להם שברגע שאנחנו נלחצים, מפחדים, כועסים, דואגים וכו'… מופעל אצלנו אוטומט של תגובה:
כעס – מפעיל אוטומט של כעס
פחד – מפעיל אוטומט של פחד
דאגה – מפעילה אוטומט של דאגה…
וכו'.

למשל, אדם נבהל ממשהו (אזעקה של צבע אדום). מיידית מופעל אצלו מנגנון-התגובה האוטומטי של הבהלה והפחד… מעין כפתור שנלחץ ומפעיל אוטומט של בהלה. אצל אחד זה בא לידי ביטוי בתגובה חיצונית שכולם יכולים לקלוט בעוד שאצל השני נוצרת תגובה אחרת, מופנמת. הבהלה מופנית פנימה.

כל פעם שהאוטומט מופעל אנחנו נגיב בצורה שהוא "מתוכנת" אצלנו. ברגע שהאוטומט מופעל אנחנו נכנסים לסוג של "חוסר הכרה" ופשוט רק מגיבים (בהתאם לאוטומט). לרובנו זה ממש לא נעים, כי אוטומט לא חיובי אינו עושה לנו טוב… לכן אנחנו מאד רוצים לבטל אותו, לחסום אותו, לא לאפשר לו להשפיע.

סימן מיוחד למוח – ומשתחררים מהסטרס מיידית בעזרת שיטת סילבה

חוזה סילבה (ממציא שיטת סילבה) יצר סימן מיוחד למוח, מעין בלם/ "ברקס" שברגע שאנחנו מפעילים אותו… הוא עוצר מיד את האוטומט… מעביר את המוח ל"רמת תודעה אלפא" (להרחבה קראו המאמר גלי אלפא) שמאפשרת למוח לחשוב בצורה המיטבית שלו ולקבל החלטה איך לטפל במצב.

רבים מתלמידי שיטת סילבה משתמשים בסימן המיוחד הזה למוח במצבי סטרס שונים, "קלים" או "כבדים" ומספרים כמה זה עזר להם להירגע ולתפקד מעולה. עבור הילדים יש במיוחד, (בקורס הילדים של שיטת סילבה) טכניקות נוספות לחזק אצלם את תחושת הבטחון ולהעלים את הלחץ והסטרס.

כיצד לעבור מחיים בסטרס לחיים ברגיעה פנימית בעזרת שיטת סילבה?

הטיפול בסטרס, כדי להשיג את המטרה הזו, נעשה בשלושה צעדים משמעותיים: 1. "לרוקן" את הסטרס שהצטבר, 2. להעלות את סף הרגיעה כדי להגיב רגוע 3. לטפל באמונות מגבילות תוך פיתוח חשיבה חיובית (ראה להרחבה המאמרים: "להירגע", "הפגת-מתחים" באתר). שלושה צעדים אלה מביאים אותנו להיות: במצב נינוח, מוקפים באנרגיה חיובית… וחווים תחושות רווחה ורגיעה.

לרוקן את הסטרס שהצטבר – צעד ראשון לטיפול בסטרס בשיטת סילבה

סטרס הוא דבר שמצטבר. גם אם חזרנו לרגיעה לאחר מצב מלחיץ, הוא נשאר אגור בגוף, וגורם להפרעה רצינית בתפקוד ולהחרפה בתגובה שלנו (ראה מאמר להירגע). לכן חשוב מאד לדאוג "לרוקן" מתוכנו את הסטרס הזה שהצטבר. יש טכניקה מאד אפקטיבית וקלה ליישום שלומדים אותה כבר בתחילת הקורס של שיטת סילבה שמאפשרת לנו לרוקן מתי שנרצה את הלחץ שצברנו במהלך היום או בעקבות אירוע מלחיץ שחווינו. זה יאפשר לנו בשיגרה לחוות רגיעה אמיתית, ובתקופה לחוצה במיוחד להגיב הרבה יותר רגוע.

להעלות את סף הרגיעה כדי להגיב רגוע– צעד שני לטיפול בסטרס בשיטת סילבה

מתח ולחץ מעצימים פחד, חרדה, כעס, דאגה (שהם כולם ביטויים של סטרס). סטרס משפיע הן על משך הזמן שנחווה רגשות אלה והן על העוצמה בה נביע אותם… בעוד שרגיעה עושה בדיוק ההפך. נמצא שאדם שסף הרגיעה שלו גבוה… מתמודד טוב יותר עם סטרס. התסמינים שהוא יחווה, כל אימת שאחד מרגשות אלה יתעורר, ילכו ויפחתו בעוצמתם עם הזמן והוא יגיב בסוף בצורה רגועה גם כשהמצב יהיה מלחיץ ביותר. לשם כך לומדים בשיטת סילבה להוריד את רמת המתח ולהעלות את סף הרגיעה, ע"י טכניקות ספציפיות של תכנות ורגיעה. אנחנו מאמנים את המוח להעלות באופן עקבי את רמת הרגיעה ולהוריד במקביל את רמת הסטרס.

לטפל באמונות מגבילות ולחשוב חיובי – צעד שלישי לטיפול בסטרס בשיטת סילבה

בשיטת סילבה אנו מתרכזים בצורת החשיבה שלנו ולומדים להפוך אותה לחשיבה חיובית, כי חשיבה חיובית מושכת רגיעה, שמחה, בהירות, מיקוד ומפחיתה לחץ, פחד, חרדה, כעס ודאגה. בשיטת סילבה לומדים לבטל את כוחן של המחשבות השליליות שקופצות לנו לראש… יוצרות לחץ ומתח ומובילות לסטרס.
בנוסף, אנו מתרכזים גם באמונות שלנו. יש אמונות שיוצרות אצלנו סטרס ולחץ רב, שמובילים לדאגה, פחד, או רגש לא נעים אחר, ויש אמונות שמעצימות אותנו. בשיטת סילבה אנו לומדים לזהות את האמונות הללו שהשתרשו בתת-המודע, "לעקור" אותן ו"לשתול" חדשות חיוביות במקומן. כאשר אנו לומדים כיצד לוותר על האמונות שהן מקור הלחץ והסטרס שלנו, ומטמיעים במקומן אמונות מעצימות ומרגיעות… למתח הנפשי לא תהיה כל אחיזה… נהיה מסוגלים ליצור את חווית החיים שלנו בכיוון הרצוי לנו, למרות הנסיבות. נוכל להרגיש חופשיים וללא דאגה וחרדה.

שלושת הצעדים הללו עוזרים לנו לנהל את הסטרס, להסיר את השפעותיו עלינו ולהגיע למצב שאנחנו חשים רגיעה ומגיבים ברגיעה גם במצבי לחץ. כעת כשהמוח שלנו יכול לעבוד בצורה המיטבית שלו אנו יכולים להשתמש בחמשת היכולות המופלאות שלו כדי להשיג את היעדים שחשובים לנו ולחיות חיי רווחה.

 

בוגרי שיטת סילבה מספרים:

 

המוח שלנו הוא כמו מחשב על, עם יכולות אדירות שרק מחכות להתגלות. קורס בסיסי בשיטת סילבה יפתח לכם צוהר לעולם חדש של אפשרויות, וילמד אתכם כיצד לרתום את כוח המוח שלכם לטובתכם.

הצטרפו למיליוני אנשים ברחבי העולם שכבר נהנים מחיים טובים יותר:

  • הרפיה ושלווה: למדו טכניקות יעילות להתמודדות עם לחץ וחרדה.
  • שינוי אמונות מגבילות: התגברו על מחשבות שליליות ופתחו חשיבה חיובית.
  • הגשמת מטרות: הגדירו יעדים ברורים ותכננו את הדרך להצלחה.
  • חיבור לתת המודע: גלו את הפוטנציאל האישי הטמון בכם.
  • פיתוח האינטואיציה: קבלו החלטות נכונות יותר וסימכו על תחושת הבטן שלכם
  • בריאות מיטבית: שמירה על בריאות תקינה

בקורס תלמדו:

  • טכניקות הרפיה עמוקות: השתחררו מהסטרס והגיבו ברוגע.
  • חשיבה באלפא: רמת מודעות מיוחדת המאפשרת חשיבה אחרת וגישה לתת המודע.
  • חשיבה חיובית: למדו לחשוב חיובי ושנו את האמונות שלכם ממגבילות למעצימות
  • שיפור הזיכרון והריכוז: זיכרו דברים בקלות רבה יותר והתמקדו במשימות.
  • חיזוק האינטואיציה והיצירתיות: פתחו פתרונות חדשניים וחשיבה מקורית.
  • להפעיל את המוח המרפא: שפרו את הבריאות, זרזו החלמה והפיגו כאבים.
  • תכנות חלומות: תזמינו חלום כדי לפתור בעיה או אתגר.
  • תקשורת סובייקטיבית: איך להעביר מסר למישהו אחר בלי לדבר איתו.
  • הדמיות מודרכות: עשו שימוש בכוח הדמיון להשגת מטרות.

הקורס מתאים לכולם:

  • אנשים המעוניינים לשפר את איכות חייהם.
  • מי שרוצה להצליח באתגרים שונים או לפתור בהצלחה בעיות.
  • אנשים שרוצים לשפר את הבריאות ולהתגבר על כאבים פיזיים.
  • מי שרוצה מערכות יחסים טובות עם יקיריו, עם עצמו, עם כסף ועם אחרים
  • כל מי שרוצה להגשים חלומות ולפתח את הפוטנציאל האישי שלו.
  • כל מי שמעוניין לחיות ברווחה ולממש את היעוד שלו.

אל תחכו, הירשמו עוד היום לשיחת התאמה אישית ללא עלות!


למידע על הקורסים והסדנאות שלנו

השאירו פרטים ונציג של מכון סילבה יחזור אליכם בהקדם:



    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.