איך להירגע במצבי לחץ

איך להירגע במצבי לחץ

לכל אחד מאיתנו יש לפחות משהו אחד בחייו שאם הוא מופיע, שאם הוא קורה, אז מיד אנחנו נלחצים ונכנסים לסטרס "מטורף". אבל גם בלי אותו הגירוי, רק מעצם העובדה שאנו חיים בעולם המודרני ובישראל החיים מזמנים לנו ביום יום הרבה גירויים מלחיצים שמייצרים אצלינו המון תגובות סטרס. לכל אחד מאיתנו יש גם את הדרך שלו להביע את הלחץ שהוא מרגיש. להיות ליד אדם שמביע סטרס בצורה מוגזמת, יכול די "להדביק" את הסביבה בתחושת הלחץ ולשנות לגמרי את האווירה.

מה גורם לנו להיכנס ללחץ?

מתח יכול להיגרם מגורמים שונים, והוא יכול להשתנות מאדם לאדם. הגורמים הנפוצים ללחץ הם:

  • לחץ הקשור לעבודה: עומסים גבוהים, שעות ארוכות, מועדים צפופים, חוסר שליטה, קונפליקטים עם עמיתים או בכירים וחוסר ביטחון בעבודה יכולים כולם לתרום ללחץ הקשור לעבודה.
  • לחץ הקשור ליחסים אישיים: קשיים במערכות יחסים אישיות, כמו קונפליקט עם בן/בת זוג, עם הורים/אחים או ילדים, בעיות משפחתיות או חברויות מתוחות, יכולים להיות מקורות משמעותיים ללחץ.
  • לחץ הנובע מבעיות פיננסיות: חובות, אבטלה או מאבק להסתדר, עלולות לגרום ללחץ וחרדה משמעותיים.
  • לחצים בעקבות שינויים משמעותיים בחיים: מעבר לעיר חדשה, תחילת עבודה חדשה, חתונה, לידה או לחלופין התמודדות עם מחלה, אובדן, טראומה או מלחמה גורמים לא אחת ללחץ גבוה.
  • לחץ הקשור לבעיות בריאות: התמודדות עם מחלות כרוניות, כאבים פיזיים או ניהול בעיות בריאותיות של אדם אהוב עלולים להיות גורם מלחיץ.
  • לחץ בעקבות מתח פיזיולוגי: לחץ זה יכול לנבוע מלבד ממחלה, גם מחוסר שינה, תזונה לקויה או מאמץ פיזי.
  • לחץ אקדמי: סטודנטים עלולים לחוות לחץ עקב שיעורים/ קורסים תובעניים, מבחנים, ציפיות אקדמיות והלחץ לתפקד היטב.
  • לחץ זמן: הרגשה מוצפת מחוסר זמן להשלים משימות, לעמוד בהתחייבויות או לשמור על איזון בין עבודה לחיים יכולה לתרום ללחץ.
  • גורמי לחץ סביבתיים: גורמים חיצוניים כמו רעש, זיהום, צפיפות ואורח חיים עירוני מהיר יכולים להגביר את רמות הלחץ.
  • גורמי לחץ פסיכולוגיים: קשורים לרוב למחשבות, רגשות ומצבים נפשיים כמו חרדה, דאגה, פחד או חשיבה יתרה.
  • לחץ עקב אי ודאות ושינוי: הבלתי ידוע, הבלתי צפוי והפחד מהעתיד עלולים ליצור לחץ מתח וחרדה משמעותיים.
  • ציפיות אישיות: הצבת ציפיות גבוהות לעצמך, חתירה לשלמות או תחושת צורך לעמוד בסטנדרטים חברתיים או תרבותיים עלולים ליצור מתח ולחץ.
  • אמונות: האופן שבו אנחנו תופסים גירויים שונים תלוי באמונות שלנו לגביהם. אמונות אלה יוצרות את התגובה שלנו. לכן הן ממלאות תפקיד מכריע ברמות הלחץ הכוללות שלנו. מה שגורם ללחץ עבור חלק מאיתנו יכול לא להשפיע בכלל על חלק אחר או לא להשפיע באותה צורה.

כך או אחרת, ברגע שאנחנו בלחץ כדאי לטפל בו אם אנחנו לא רוצים להיפגע מההשלכות שהלחץ גורם לגוף ולנפש… במיוחד אם הוא ממושך או כרוני.

כיצד מצבי לחץ משפיעים פיזיולוגית?

  • עלייה בקצב הלב ובלחץ הדם: מתח ולחץ מפעילים את תגובת "הילחם או ברח" של הגוף, ומשחררים הורמוני לחץ כמו קורטיזול ואדרנלין. הורמונים אלו מכינים את הגוף לפעולה, מה שמוביל לעלייה בקצב הלב, לעלייה בלחץ הדם ולנשימה מהירה יותר.
  • מתח וכאב בשרירים: מתח ולחץ גורמים לשרירים להיות מתוחים, מה שמוביל אצל חלק מאיתנו לכאבי ראש, כאבי גב וכאבי שרירים.
  • מערכת חיסונית מוחלשת: בגלל תגובת הלחץ – "הילחם או ברח" המערכת החיסונית מקבלת הוראה להפסיק לרפא. אם הלחץ ממושך, הוא מדכא את המערכת החיסונית, והופך אותנו לרגישים יותר למחלות וזיהומים.
  • בעיות עיכול: לחץ ומתח יכולים לשבש את מערכת העיכול ולהוביל לתסמינים כמו כאבי בטן, הפרעות עיכול, בחילות ושינויים ביציאות.
  • הפרעות שינה: לחץ ומתח יכולים להפריע לדפוסי השינה, ולגרום לנדודי שינה, קושי להירדם או שינה חסרת מנוחה, מה שעלול להחמיר עוד יותר את רמות הלחץ.
  • עייפות ואנרגיה נמוכה: לחץ ומתח כרוני עלולים להוביל לעייפות ולהרגשה כללית של אנרגיה נמוכה ותשישות.

כיצד מצבי לחץ משפיעים פסיכולוגית?

לחץ ומתח משפיעים על הרווחה הנפשית:

  • חרדה ודאגה: לחץ ומתח יכולים לעורר תחושות של חרדה, פחד, דאגה מוגזמת ותחושת אי נוחות, מה שמקשה על הרפיה והתמקדות.
  • שינויים במצב הרוח: לחץ יכול לגרום לעצבנות, כעס ותחושות של תסכול או הצפה. לחץ ומתח ממושך או כרוני יכולים לתרום להפרעות מצב רוח כמו דיכאון וחרדה.
  • קשיי ריכוז וקבלת החלטות: רמות לחץ ומתח גבוהות עלולות להשפיע על הקוגניציה, לפגוע בריכוז, בזיכרון וביכולת קבלת ההחלטות.
  • מחשבות מרוץ: לחץ ומתח עלולים להוביל למוח עסוק מלא במחשבות, מה שהופך את זה למאתגר להשקיט את המוח ולמצוא בהירות מחשבתית.
  • מצוקה רגשית: לחץ ומתח יכול להעצים רגשות, ולהוביל לתחושות של עצב, חוסר תקווה או אפילו דיכאון.
  • מוטיבציה ותפוקה מופחתת: לחץ ומתח כרוני יכולים להשפיע על רמות המוטיבציה, להפחית את הפרודוקטיביות והיעילות במשימות היומיומיות.

חשוב לדעת על ההשפעה של הלחץ על הגוף והנפש שלנו זה עוזר לנו לזהות את ההשפעות האלה כשהן מופיעות, להבין שאנחנו בסטרס ולפעול להפחתת רמות הלחץ והסטרס.

איך להירגע מלחץ?

אנו מבחינים בין להירגע מיידית כאן ועכשיו מלחץ ומתח (מכל סיבה שהיא כמו: דאגה/ חרדה/ פחד/ כעס…) שהשתלטו עלינו בגלל גירוי כלשהו, לבין לחיות ברגיעה פנימית ביום יום עם מפלס מאד גבוה של רוגע שגורם לנו לחשוב, לפעול ולהגיב בצורה רגועה, גם כשיש מצב מלחיץ.

באפשרות הראשונה, להירגע מיידית, משאלתנו היא לא לחוות את הסטרס. אנחנו לא אוהבים את כל התחושות של "הילחם וברח", אנחנו לא אוהבים את מרוץ המחשבות והרגשות שדוהרים לנו בראש, ורוצים שקט!!!! רגיעה!!!! רוצים להניף מטה קסמים וכהרף עין שהכל יירגע לנו.

האפשרות השנייה להיות ברגיעה פנימית, היא משאלת לב של רבים מאיתנו, לאופן בו אנו רוצים לחיות. בעולם המודרני סטרס הפך להיות חלק מהיום יום שלנו. אין יום שלא חווים איזו סיטואציה עם לחץ. גם אמצעי התקשורת לעיתים קרובות מספקים במה להרבה מאד מצבים כאלו של לחץ. ככל שאנחנו חווים יותר מצבי סטרס ביממה כך עולים בנו האי שקט, המתח והלחץ… ואיתם עולה בראשנו שוב ושוב המשאלה להירגע.
אז יש למשאלות האלה כתובת – שיטת סילבה.

איך להירגע מלחץ בעזרת שיטת סילבה?

שיטת סילבה למי שטרם הכיר, היא שיטה לעזרה עצמית והתפתחות אישית שפותחה ע"י חוזה סילבה בשנות ה-60, ונלמדת כיום ב118 מדינות בעולם. היא מבוססת על הרעיון שלמוח יש את הכוח להוביל אותנו בהצלחה ליעדים שלנו אם נאמן אותו לכך. שיטת סילבה מלמדת בין היתר, איך להשיג מצב של מודעות נינוחה, המכונה לעתים קרובות "רמת תודעה אלפא", שבה אנחנו יכולים לנצל את כוח תת-המודע שלנו, להביא לאינטואיציה מוגברת, לחדד את יכולות פתרון הבעיות ולהביא לשיפור עצמי. כדי לאפשר למוח שלנו לעבוד בצורה המיטבית שלו, עלינו לנטרל את הגורם מספר אחד שמפריע לו – הסטרס – ולאפשר לו סביבה "רגועה"… לכן שיטת סילבה מלמדת אותנו קודם כל איך להשקיט את דעתנו, להפחית מתח ולהגיע למצב של רוגע.

שיטת סילבה נותנת מענה לשתי השאיפות שלנו בהקשר של רוגע: לחיות ברגיעה פנימית ולהירגע מיידית. כדי לדעת איך "לחיות ברגיעה פנימית" לאורך זמן, קראו את המאמר "איך להירגע" הנמצא כאן באתר.
במאמר הנוכחי נתייחס ל:

איך להירגע מיידית מלחץ?

ברגע שאנחנו נלחצים, מפחדים, כועסים, דואגים וכו'… מופעל אצלנו אוטומט של תגובה:
כעס – מפעיל אוטומט של כעס
פחד – מפעיל אוטומט של פחד
דאגה – מפעילה אוטומט של דאגה…
וכו'.

למשל, אדם נבהל ממשהו (אזעקה של צבע אדום). מיידית מופעל אצלו מנגנון התגובה האוטומטי של הבהלה והפחד… מעין כפתור שנלחץ ומפעיל אוטומט של בהלה. אצל אחד זה בא לידי ביטוי בתגובה חיצונית מוחצנת שכולם יכולים לקלוט: פנים מאד מבוהלות, הקול חד/ צווחני ומעביר תחושת דחיפות, הטונים גבוהים, שפת הגוף תזזיתית, תנועות מהירות… וכו'… בעוד שאצל השני נוצרת תגובה אחרת, מופנמת, הבהלה מופנית פנימה: הוא מתכנס בתוך עצמו, ידיו עוטפות את גופו כאילו להגן על עצמו, פניו מביעות מצוקה, עיניו לא מביטות באחרים, לא מדבר מילה, במעין שתיקה מבוהלת וחרדה. ויש עוד הרבה וריאציות של אוטומטים בין שני הקצוות הללו.

כל פעם שהאוטומט מופעל אנחנו נגיב בצורה שהוא "מתוכנת" אצלנו. ברגע שהאוטומט מופעל אנחנו נכנסים לסוג של "חוסר הכרה" ופשוט רק מגיבים (בהתאם לאוטומט). לרובנו זה ממש לא נעים. אוטומט לא חיובי אינו עושה לנו טוב… לכן אנחנו מאד רוצים לבטל אותו, לחסום אותו, לא לאפשר לו להשפיע.

כיצד להירגע מלחץ מיידי בעזרת סימן למוח?

חוזה סילבה (ממציא שיטת סילבה) יצר סימן מיוחד למוח, מעין בלם/ "ברקס" שברגע שאנחנו מפעילים אותו… הוא עוצר מיד את האוטומט… מעביר את המוח ל"רמת תודעה אלפא" (להרחבה קראו המאמר גלי אלפא) שמאפשרת למוח לחשוב בצורה המיטבית שלו ולקבל החלטה איך לטפל במצב. (בהמשך, במצב רגוע, כשכל הסיטואציה שהפעילה את האוטומט הסתיימה… אנחנו יכולים בעזרת הכלים שמספקת שיטת סילבה, לבטל את האוטומט הזה וליצור אחר מתאים יותר, עם תגובה "בריאה" יותר). רבים מתלמידי שיטת סילבה משתמשים בסימן המיוחד הזה למוח במצבי לחץ שונים, "קלים" או "כבדים" ומספרים כמה זה עזר להם להירגע ולתפקד מעולה. עבור הילדים יש במיוחד, (בקורס הילדים של שיטת סילבה) טכניקות נוספות לחזק אצלם את תחושת הבטחון ולהעלים את הלחץ והסטרס כמו: בועת הגנה, המשפט המחזק, נשימת צבעים, ההקטנה ועוד… שמסייעים מאד להוריד את רמת המתח, להעלות את סף הרגיעה ולהירגע ממצב הלחץ.

לרוקן את הסטרס כדי להירגע מלחץ

סטרס הוא דבר שמצטבר. גם אם חזרנו לרגיעה לאחר מצב מלחיץ, הוא נשאר אגור בגוף, וגורם להפרעה רצינית בתפקוד ולהחרפה בתגובה שלנו (ראה מאמר להירגע). לכן חשוב מאד לדאוג "לרוקן" מתוכנו את הסטרס הזה שהצטבר. יש טכניקה מאד אפקטיבית וקלה ליישום שלומדים אותה כבר בתחילת הקורס של שיטת סילבה שמאפשרת לנו לרוקן מתי שנרצה את הלחץ שצברנו במהלך היום או בעקבות אירוע מלחיץ שחווינו. זה יאפשר לנו בשגרה לחוות רגיעה אמיתית, ובתקופה לחוצה במיוחד להגיב הרבה יותר רגוע.

להעלות את סף הרגיעה כדי להירגע מלחץ

בשיטת סילבה לומדים להוריד את רמת המתח ולהעלות את סף הרגיעה. ע"י טכניקות ספציפיות של תכנות ורגיעה אנחנו מאמנים את המוח להעלות באופן עקבי את רמת הרגיעה ולהוריד במקביל את רמת המתח והלחץ. הסיבה: מתח ולחץ מעצימים פחד, חרדה, כעס, דאגה וכו'. הם משפיעים הן על משך הזמן שנחווה אותם והן על העוצמה בה נביע אותם… בעוד שרגיעה עושה בדיוק ההפך. נמצא שאדם שסף הרגיעה שלו גבוה… מתמודד טוב יותר עם רגשות אלה. התסמינים שהוא יחווה, כל אימת שאחד מרגשות אלה יתעורר, ילכו ויפחתו בעוצמתם והוא יגיב בסוף בצורה רגועה גם כשהמצב יהיה מלחיץ ביותר.

לחשוב חיובית כדי להירגע מלחץ

בשיטת סילבה אנו מתרכזים בצורת החשיבה שלנו ולומדים להפוך אותה לחשיבה חיובית, כי חשיבה חיובית מושכת רגיעה, שמחה, בהירות, מיקוד ומפחיתה לחץ, פחד, חרדה, כעס ודאגה. בשיטת סילבה לומדים לבטל את כוחן של המחשבות השליליות שקופצות לנו לראש… ויוצרות לחץ וסטרס.

בנוסף, אנו מתרכזים גם באמונות שלנו. יש אמונות שיוצרות אצלנו מתח ולחץ רב, שמובילים לדאגה, פחד, או רגש לא נעים אחר, ויש אמונות שמעצימות אותנו. בשיטת סילבה אנו לזהות את האמונות הללו שהשתרשו בתת-המודע, "לעקור" אותן ו"לשתול" חדשות חיוביות במקומן. כאשר אנו לומדים כיצד לוותר על האמונות שהן מקור הלחץ והסטרס שלנו, ומטמיעים במקומן אמונות מעצימות ומרגיעות… למתח והלחץ לא תהיה כל אחיזה… נהיה מסוגלים ליצור את חווית החיים שלנו בכיוון הרצוי לנו, למרות הנסיבות. נוכל להרגיש חופשיים וללא דאגה וחרדה.

את כל זה (ועוד) אנחנו לומדים בקורס הדגל של שיטת סילבה.

נשמע מדהים נכון?

 מוזמנים ומוזמנות לדבר איתנו ולראות כיצד אפשר לעשות שינוי אדיר בחיים.

לשיחת התאמה ללא עלות תירשם בלינק הבא: https://abcdefgh.ravpage.co.il/sicha?ref=Aa

לפרטים נוספים ולתיאום שיחת ייעוץ התקשרו אלינו:

בטלפון:רפי 03-6025756, 052-5366133

במייל: silva.liberman@gmail.com

בוגרי שיטת סילבה מספרים:


למידע על הקורסים והסדנאות שלנו

השאירו פרטים ונציג של מכון סילבה יחזור אליכם בהקדם:



    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.