חרדה חברתית טיפול עצמי - מכון סילבה ישראל
חרדה חברתית טיפול עצמי

אנשים עם חרדה חברתית חווים מצוקה ופחד מאד עוצמתיים במצבים חברתיים. הסיבה העיקרית היא בדרך כלל פחד משיפוטיות של אחרים או פחד ממבוכה והשפלה. אנחנו במצב כזה ממש מודעים לעצמנו מאד, די עצבניים ופוחדים מאיך שאחרים חווים אותנו וממה שהם חושבים עלינו. זה יכול להיות על כל דבר: על איך שאנו נראים או איך שאנחנו מתנהגים: מדברים/ אוכלים או עושים כל פעילות חברתית שהיא. החרדה חברתית יכולה לעלות גם אם אנחנו רק חושבים על מצב של מבוכה או השפלה שיכול להגרם לנו מול אחרים.

בדרך כלל בחרדה חברתית מדברים על דיבור מול קהל או הופעה מול אחרים (ממש להופיע על במה או בפעילות ספורט או בתחרויות שונות…) אבל היא יכולה להיות גם כשצריכים לאכול ליד אחרים, לקנח אף, להשתין (בדרך כלל בנים) בשירותים ציבוריים ועוד.

החרדה החברתית גורמת, למי מאיתנו שיש אותה, להימנע ממצבים חברתיים ככל שניתן, במיוחד כאלה שבהם אנחנו חשופים לשיפוטיות או עלולים להביך את עצמנו. ואם אין לנו ברירה ואנחנו חייבים להשתתף… אז נמצא את עצמנו במצוקה מאד מאד גדולה כל משך החשיפה. לכן חרדה חברתית גורמת לבידוד, משפיעה על חיי היום יום ועל מערכות היחסים שלנו.

מדוע חשוב לטפל בחרדה?

טיפול בחרדה חיוני להבטחת רווחה נפשית כללית ואיכות חיים משופרת. חרדה שלא מטופלת עלולה לפגוע באופן משמעותי בתפקוד היומיומי שלנו ולהשפיע על חיינו האישיים, המקצועיים והחברתיים (מגבילה פעילויות יומיומיות, אינטראקציות חברתיות ומעכבת צמיחה אישית ומקצועית). חרדה כרונית יכולה להוביל לבעיות בריאות גופניות… כי חרדה מלווה לעיתים קרובות ברמות לחץ מוגברות שעלולות להוביל לבעיות לב וכלי דם. כמו כן היא יכולה לתרום להפרעות במערכת העיכול, הפרעות שינה וגם להחמיר מצבים קיימים.

יתרה מכך, חרדה כרונית ללא מענה יכולה להפריע לצמיחה אישית, להלחיץ ​​מערכות יחסים עם משפחה, חברים ובני זוג רומנטיים… כי הדאגה המתמדת, התנהגויות ההימנעות (מגירויים שמפעילים את החרדה) והקושי לעסוק בפעילויות חברתיות, עלולים ליצור אי הבנות וריחוק. חרדה עלולה להפריע גם לריכוז, ליכולת קבלת החלטות ולהשלמת משימות… ולהשפיע לרעה על היעילות והפרודוקטיביות שלנו.

סיבה חשובה נוספת מדוע חשוב לטפל בחרדה: מניעת הסלמה. אם לא מטפלים בה, חרדה עלולה להחמיר עם הזמן… ולהוביל להתפתחות של הפרעות בריאות נפשיות שעלולות להוביל גם לדיכאון או שימוש בסמים. טיפול יעיל עוזר לנו לנהל את הסימפטומים שלנו, להפחית מצוקה, לשפר את מנגנוני ההתמודדות ולשפר את שביעות הרצון הכללית מהחיים.

חרדה חברתית טיפול עצמי

איך לטפל בחרדה?

יש דרכים שונות לטפל בחרדה חברתית כמו:

  • טיפול בחשיפה
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי
  • טיפולים מבוססי רגיעה גופנית ונפשית
  • שינויים באורח חיים
  • ליצור מערכת תמיכה חברתית

אך הדבר החשוב ביותר הוא ההתגייסות שלנו לעניין וההצטרפות שלנו מכל ההיבטים כדי לטפל בעצמנו. במקום להיות "פאסיביים" ולהשאיר הכל בידיים של מטפל או לבחור בהימנעות ובריחה כדרך "לטיפול" בחרדה החברתית… יש לנו אפשרות להוסיף "למשוואה" את הטיפול העצמי. נחדד את העניין: יש לכל אחד מאיתנו האפשרות להשתמש במוח שלנו כדי לטפל בחרדה החברתית. אצל חלק מאיתנו זה יהיה בנוסף לטיפול בשיטות שהוזכרו למעלה. הכל תלוי ברמת החרדה החברתית בה אנו נתונים ומידת מערכת התמיכה שיש לנו.

חרדה חברתית טיפול עצמי באמצעות שיטת סילבה

שיטת סילבה, היא שיטה לעזרה עצמית והתפתחות אישית שפותחה ע"י חוזה סילבה בשנות ה-60, ונלמדת כיום ב118 מדינות בעולם. היא מבוססת על הרעיון שלמוח יש את הכוח להוביל אותנו בהצלחה ליעדים שלנו ולשפר את הרווחה הכללית. שיטת סילבה מלמדת בין היתר, איך להשיג מצב של מודעות נינוחה ובהירות מנטלית מוגברת, המכונה לעתים קרובות "רמת תודעה אלפא", שבה אנחנו יכולים לנצל את כוח תת-המודע שלנו כדי לבצע שינויים חיוביים (בהתנהגות, באמונות, בהרגלים), להביא לאינטואיציה מוגברת, לחדד את יכולות פתרון הבעיות ולהביא לשיפור עצמי.

שיטת סילבה נותנת מענה הן למשאלה להירגע מיידית כאן ועכשיו ממצב של התקף חרדה, לבין לחיות ברגיעה פנימית ביום יום עם מפלס מאד  גבוה של רוגע שגורם לנו לחשוב, לפעול ולהגיב בצורה רגועה, גם כשיש מצב חברתי מלחיץ.

במחקר שנערך באוניברסיטת חיפה בחוג לפסיכולוגיה נבדקה השפעת שיטת סילבה על רמת החרדה. במחקר השתתפו 374 אנשים שלמדו את שיטת סילבה. התוצאות הראו ירידה משמעותית ברמת החרדה כתכונת אופי מיד לאחר הקורס וגם חצי שנה לאחר מכן, למרות אורכו הקצר יחסית של קורס שיטת סילבה (4 שבועות).

הסיבה היא: שבקורס של שיטת סילבה – מלמדים את המשתתפים איך להתמודד עם החרדה החברתית באמצעות  תהליך מובנה בין מספר שלבים, המשלב גם את הצורך ברגיעה מיידית בזמן התקף וגם לחיות ברגיעה פנימית (שמונעת יצירת חרדה)

השלבים לטיפול עצמי בחרדה חברתית עפ"י שיטת סילבה

חרדה חברתית, כפי שהבנו, יכולה לצוץ הן בגלל מצב חברתי שמביא לשיפוטיות של אחרים אותנו, או בגלל מצבי מבוכה או בושה שעלולים לקרות לנו… וגם רק מעצם המחשבה שמשהו כזה עומד להתרחש. ברגע שהחרדה החברתית מופיעה, אנחנו חווים (פיזית ונפשית) מצב מאד קיצוני של לחץ, פחד וסטרס. זה משבש מיידית למוח את הפעילות התקינה שלו ולא מאפשר לו להשתמש ב5 היכולות המופלאות שלו כדי לעזור לנו במצב זה.

לא נולדנו עם חרדה חברתית!!!

חשוב להבין שחרדה חברתית נבנתה אצלנו לאט לאט מהתנסויות חברתיות שונות. המוח שלנו למד "לעזור לנו" להגיב ככה במצבים חברתיים כדי להגן עלינו!!! כן. כן. ממש כך. יש לנו חלק במוח שאחראי על הישרדותנו. הוא נקרא המוח העתיק. יש אותו לכל יצור חי. ברגע שיש חשש ולו הכי קטן לחיינו הוא מפעיל אוטומט להישרדות שנקרא: "הילחם או ברח".

מצב חברתי שבו אחרים "יאכלו אותנו חיים" בשיפוטיות שלהם… או ש"ניתפס" ב"מלכודת" של משהו מביך, מבייש או משפיל… מתפרש ע"י המוח העתיק כמצב של "חיים או מוות" ולכן הדרך שלרוב הוא "בוחר" עבורנו היא לברוח!!! להעלם!!! להסתתר!!! המצב הזה – מצב הכוננות – לא מאפשר להפעיל את 5 היכולות המופלאות של המוח ולעזור לעצמנו בדרך יותר מתאימה.

לכן בשיטת סילבה אנחנו מאמנים את המוח להתמודד במצבי חרדה חברתית אחרת. והשלבים של האימון הם:

  • טיפול בסטרס
  • העלאת רמת רגיעה
  • שינוי צורת חשיבה לחיובית
  • טיפול באמונות שיוצרות חרדה חברתית
  • סימן מיוחד למוח כדי לבלום מיד חרדה חברתית
  • מעבר לחשיבה ב"אלפא" והתחברות ל5 יכולות המוח המופלאות כדי לתפקד אחרת.
  • "מתג חירום" לחרדה חברתית קיצונית

נרחיב על השלבים:

טיפול בסטרס

בין סטרס וחרדה חברתית יש קשר הדוק. חרדה חברתית מעלה מאד את רמת הסטרס. סטרס, במיוחד מתמשך, מעצים מאד את החרדה כשהיא מופיעה. סטרס כשלעצמו, דבר שהרבה לא יודעים, הוא דבר שמצטבר. גם אם חזרנו לרגיעה לאחר מצב מלחיץ, הוא נשאר אגור בגוף, וגורם להפרעה רצינית בתפקוד ולהחרפה בתגובה שלנו (ראו מאמר להירגע). לכן חשוב מאד לדאוג "לרוקן" מתוכנו את הסטרס הזה שהצטבר. יש טכניקה מאד אפקטיבית וקלה ליישום שלומדים אותה כבר בתחילת הקורס של שיטת סילבה שמאפשרת לנו לרוקן את הסטרס הזה כדי שלא יחריף את התגובה שלנו וכדי שלא יעורר את המוח העתיק שישבש את התפקוד של המוח.

העלאת רמת רגיעה

מחקרית נמצא שאדם שסף הרגיעה שלו גבוה… מתמודד טוב יותר עם החרדה החברתית. ע"י טכניקות ספציפיות של תכנות ורגיעה אנחנו מאמנים את המוח להעלות באופן עקבי את רמת הרגיעה ולהוריד במקביל את רמת המתח והלחץ. התסמינים של חרדה חברתית שהוא יחווה ילכו ויפחתו בעוצמתם, כי מתח ולחץ מעצימים את רמת החרדה, את משך הזמן שנחווה אותה ואת עוצמתה… בעוד שרגיעה עושה בדיוק להפך.

שינוי צורת חשיבה לחיובית

בשלב הבא בשיטת סילבה אנו מתרכזים בצורת החשיבה שלנו  ולומדים להפוך אותה לחשיבה חיובית, כי חשיבה חיובית מושכת רגיעה, שמחה, בהירות, מיקוד והפחתת חרדה. חרדה חברתית אלה המון מחשבות מפחידות על מה עלול לקרות לנו מול וליד אחרים. עוברות לנו בראש "קטסטרופות" שונות שמפעילות את כל "אזעקות ההישרדות" במוח בעתיק. אנחנו מאמנים את המוח לבטל את ההשפעה של המחשבות האלה ולאט לאט לשנות את הדגש מ"האסון" הממשמש ובא לכיוון חיובי שמאפשר לנו לחזור לתפקד ולהיות חברתיים.

טיפול באמונות שיוצרות חרדה חברתית

אנשים עם חרדה חברתית כל הזמן בדאגה. דאגה מושתתת על מחשבות ואמונות שליליות ודימויים מפחידים. כל ניסיון לשלוט במחשבות הללו יכול לגרום רק שהתדירות שלהן ועוצמת ההשפעה שלהן תתגבר. לכן בשיטת סילבה לומדים מחד לבטל את כוחן של המחשבות הללו שקופצות לנו לראש… ומאידך לזהות את האמונות הללו שהשתרשו בתת-המודע, "לעקור" אותן ו"לשתול" חדשות חיוביות במקומן. כאשר אנו לומדים כיצד לוותר על האמונות שהן מקור החרדות שלנו, ומטמיעים במקומן אמונות מעצימות ומרגיעות… לרגש החרדה לא תהיה כל אחיזה… נהיה מסוגלים ליצור את חווית החיים שלנו בכיוון הרצוי לנו, למרות הנסיבות. נוכל להרגיש חופשיים וללא דאגה וחרדה חברתית.

סימן מיוחד למוח כדי לבלום מיד חרדה חברתית

ברגע שאנחנו נכנסים לחרדה, מופעל אוטומט החרדה החברתית. ברגע שהאוטומט מופעל אנחנו נכנסים לסוג של "חוסר הכרה" ופשוט רק מגיבים (בורחים/ נמנעים/ קופאים…). חוזה סילבה (ממציא השיטה) יצר סימן מיוחד למוח, מעין בלם/ "ברקס" שברגע שאנחנו מפעילים אותו… הוא עוצר מיד את האוטומט של החרדה החברתית ומאפשר לנו לבחור להגיב בפחות עוצמה או לבחור תגובה אחרת בריאה יותר. ברגע שאנחנו מאמנים את המוח להגיב לסימן הזה… יש לנו יותר שליטה במצבים הבלתי צפויים הללו של חרדה חברתית.

מעבר לחשיבה ב"אלפא" והתחברות ל5 יכולות המוח המופלאות כדי לתפקד אחרת

חשיבה "באלפא" זה מצב בו המוח עובר לתפקד בגלי אלפא ולא ב"ביתא"… שזה המצב הרגיל (להרחבה קראו את המאמר על גלי אלפא).  חשיבה באלפא היא המצב לחשיבה הטוב ביותר, כי באלפא אנחנו יכולים להעלות רעיונות, פתרונות, הברקות… אנחנו בקשר עם האינטואיציה שלנו ועם תת-המודע ועם 5 היכולות המופלאות של המוח ויכולים לעזור מאד לעצמנו.

במסגרת אימון המוח של שיטת סילבה אנחנו מאמנים את המוח לעבור לחשוב באלפא מתי שנרצה בכך ומאפשרים בצורה זו למוח לחשוב בצורה המיטבית שלו ולקבל החלטה איך לטפל במצב.

"מתג חירום" לחרדה חברתית קיצונית

אם התקף החרדה שלנו קשור לטראומה או הלם, חוזה סילבה יצר (בקורס המתקדם של השיטה, לריפוי רוחני ואינטואיציה) טכניקה מיוחדת היוצרת מעין "מתג" שמעביר אותנו מחרדה על כל הסמפטומים שלה לרגיעה. המתג הזה למי שסובל מטראומה או הלם, יכול ממש "להציל חיים" אם ללא כל התראה מוקדמת נכנסנו לחרדה חברתית מלווה בסימפטומים של ההלם והטראומה שעברנו. הפעלת המתג, תאפשר לנו לבלום את מה שעלה ולהתמודד עם המצב בצורה טובה ורגועה.

הנה מה שהתלמידים שלנו מספרים:

המוח שלנו הוא כמו מחשב על

עם יכולות אדירות שרק מחכות להתגלות. קורס בסיסי בשיטת סילבה יפתח לכם צוהר לעולם חדש של אפשרויות, וילמד אתכם כיצד לרתום את כוח המוח שלכם לטובתכם.

 

הצטרפו למיליוני אנשים ברחבי העולם שכבר נהנים מחיים טובים יותר:

  • הרפיה ושלווה: למדו טכניקות יעילות להתמודדות עם לחץ וחרדה.
  • שינוי אמונות מגבילות: התגברו על מחשבות שליליות ופתחו חשיבה חיובית.
  • הגשמת מטרות: הגדירו יעדים ברורים ותכננו את הדרך להצלחה.
  • חיבור לתת המודע: גלו את הפוטנציאל האישי הטמון בכם.
  • פיתוח האינטואיציה: קבלו החלטות נכונות יותר וסימכו על תחושת הבטן שלכם
  • בריאות מיטבית: שמירה על בריאות תקינה

 

בקורס תלמדו:

  • טכניקות הרפיה עמוקות: השתחררו מהסטרס והגיבו ברוגע.
  • חשיבה באלפא: רמת מודעות מיוחדת המאפשרת חשיבה אחרת וגישה לתת המודע.
  • חשיבה חיובית: למדו לחשוב חיובי ושנו את האמונות שלכם ממגבילות למעצימות
  • שיפור הזיכרון והריכוז: זיכרו דברים בקלות רבה יותר והתמקדו במשימות.
  • חיזוק האינטואיציה והיצירתיות: פתחו פתרונות חדשניים וחשיבה מקורית.
  • להפעיל את המוח המרפא: שפרו את הבריאות, זרזו החלמה והפיגו כאבים.
  • תכנות חלומות: תזמינו חלום כדי לפתור בעיה או אתגר.
  • תקשורת סובייקטיבית: איך להעביר מסר למישהו אחר בלי לדבר איתו.
  • הדמיות מודרכות: עשו שימוש בכוח הדמיון להשגת מטרות.

 

הקורס מתאים לכולם:

  • אנשים המעוניינים לשפר את איכות חייהם.
  • מי שרוצה להצליח באתגרים שונים או לפתור בהצלחה בעיות.
  • אנשים שרוצים לשפר את הבריאות ולהתגבר על כאבים פיזיים.
  • מי שרוצה מערכות יחסים טובות עם יקיריו, עם עצמו, עם כסף ועם אחרים
  • כל מי שרוצה להגשים חלומות ולפתח את הפוטנציאל האישי שלו.
  • כל מי שמעוניין לחיות ברווחה ולממש את היעוד שלו.

אל תחכו, הירשמו עוד היום לשיחת התאמה אישית ללא עלות!


למידע על הקורסים והסדנאות שלנו

השאירו פרטים ונציג של מכון סילבה יחזור אליכם בהקדם:



    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.