חרדה

חרדה

מהי חרדה?

חרדה היא מצב בריאותי נפשי שכיח מאד. מאחר וחרדה היא ציפייה שלילית לגבי העתיד, היא מאופיינת בדאגה, וחשש מוגזמים (ומתמשכים) מאיזו סכנה אפשרית שעומדת להתרחש. אנחנו אמנם נמצאים כאן ועכשיו אבל ה"מיינד" שלנו נמצא בעתיד. פעמים רבות במצב של חרדה איננו מסוגלים להגדיר לעצמנו בצורה ברורה מהי הסכנה הזאת. לכן היא גורמת לנו לאי-נוחות עמוקה, דאגה, עצבנות ומתח… שמובילים לחרדה ופוביות. החרדה במקרים רבים יכולה לעכב אותנו מלממש את מלוא הפוטנציאל שלנו.

מהו מבנה החרדה?

החוקרים רואים בחרדה אמוציה בעלת מבנה דו-ממדי:

  • ממד אחד הוא החרדה המצבית– שכשמה כן היא: מצב אמוציונלי בלתי-נעים, שאנשים חשים בגלל סיטואציה כלשהי והיא מאופיינת בתחושת מתח, דאגה, חשש ואי-נוחות. החרדה המצבית היא חוויה חולפת.
  • הממד השני חרדה תכונתית, מייצג את ההבדלים הבין-אישיים. אפשר לראות אותה כפוטנציאל של האדם לחוות חרדה מצבית… ולהגיב בעלייה בחרדה המצבית, במצבים הנתפסים כמאיימים.

אנשים בעלי חרדה תכונתית גבוהה, רגישים יותר מאחרים בזיהוי גירויים מאיימים וחווים חרדה מצבית בתדירות ובעוצמה גבוהים יותר. אנשים בעלי רמת חרדה תכונתית גבוהה גם נוטים להגיב בהתנהגויות הקשורות לחוסר הסתגלות למצב כגון: דאגה לגבי עצמם או לגבי המצב. אנשים בעלי חרדה תכונתית גבוהה, יכולים לפתח הפרעת חרדה, שמתאפיינת בפחד בלתי מציאותי וחסר הגיון שמוביל למצוקה גדולה עד כדי שיבוש התפקוד ביום יום, כשהיא מופיעה.

מהם סוגי הפרעות חרדה?

  • הפרעת חרדה כללית GAD: אנשים עם GAD חווים דאגה כרונית ומוגזמת לגבי העתיד בתחומים שונים של החיים, כגון עבודה, בריאות, מערכות יחסים ומצבים יומיומיים. בדרך כלל מצב של אי וודאות עוזר לנו להיות מודעים ולהיערך לבעיות ואיומים שיצוצו בהמשך. אבל כשעוצמת הדאגה נעשית מוגזמת וחסרת הגיון וגם מתמשכת… אז מצב שבא לעזור להסתגל, הופך אצל אנשים רבים להפרעת חרדה שמשבשת את התפקוד ביום יום. אנשים הסובלים מהפרעה זו נמצאים כל הזמן בסטרס, דאגה גבוהה ודריכות בלי שיש להם שליטה על כך. ההימנעות שלהם יכולה להתבטא בדחיינות, בבדיקה חוזרת של מצבים ושל אנשים כדי לוודא שהכול בסדר.
  • הפרעת פאניקה: הפרעת פאניקה מאופיינת בהתקפי פאניקה חוזרים ובלתי צפויים. התסמינים מופיעים באופן פתאומי (כמו דופק מואץ, הזעה, קוצר נשימה, כאבים בחזה, בחילה…) כולל פחד מאיבוד שליטה /מוות ועוד. אין רמזים מקדימים והתקפי הפאניקה יכולים לקרות גם כשהאדם רגוע ואפילו בשינה. משך הזמן של התקף פאניקה הוא קצר: 10 דקות עד שמגיע לשיא ואח"כ עד חצי שעה עד שדועך. בכל מקרה זה מפחיד את הלוקה בהפרעה הזו כי מרגיש כמו התקף לב או משהו גופני מפחיד אחר. זו הסיבה שחלק מהאנשים להם יש חרדת פאניקה מפתחים גם אגורופוביה: פחד ממקום ציבורי. הם מפחדים שהפאניקה תופיע במקום ציבורי ולכן נמנעים כמעט לצאת מהבית.
  • הפרעת חרדה חברתית: אנשים עם הפרעת חרדה חברתית חווים מצוקה ופחד משמעותיים במצבים חברתיים, לרוב בשל פחד משיפוטיות של אחרים (אותו ואת התנהגותו) או פחד ממבוכה והשפלה שתגרם לו בחברה אם יפעל בדרך שתביא ליחס כזה. בדרך כלל בחרדה חברתית מדברים על דיבור מול קהל או הופעה מול אחרים… אבל יכול להיות גם אכילה ליד אחרים, השתנה (בדרך כלל בנים) בשירותים ציבוריים ועוד. החרדה החברתית גורמת לאדם הלוקה בה, להימנע ממצבים חברתיים ואם אין לו ברירה הוא יהיה במצוקה מאד מאד גדולה כל משך החשיפה.
  • חרדות ספציפיות: פוביות ספציפיות כרוכות בפחד אינטנסיבי ובלתי הגיוני שמתעורר בגלל חפץ, יצור חי או מצב ספציפי. למשל: פוביות מבעלי חיים (ג'וק, עכביש, עכבר, נחש), פוביות מהסביבה (פחד-גבהים, פוביה ממים), פוביות ממצבים (פחד-טיסה, ממעליות, מחללים סגורים), פוביות מדם מזריקות וכדומה. המאפיין את כל הפוביות זו הימנעות בגלל החרדה העצומה שהמגע עם האובייקט או המצב… יגרום למשהו נורא ואיום.
  • הפרעה טורדנית כפייתית OCDוהפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD היו בעבר חלק מהפרעות חרדה, אולם בעקבות התפתחות המחקר לגביהן, הן קיבלו קטגוריה משל עצמן ולא משתייכות יותר להפרעות חרדה, למרות שמרכיב החרדה מופיע ונוכח גם בהן.

מהם התסמינים של חרדה?

לכל סוג הפרעת חרדה יש תסמינים ספציפיים משלה. הסימנים הנפוצים המשותפים לכולן כוללים:

  • דאגה או פחד מוגזמים
  • חוסר שקט
  • קושי בריכוז
  • נִרגָנוּת
  • הפרעות שינה
  • מתח שרירים
  • הרגשה שנמצאים "על הקצה"
  • התקפי פאניקה (קוצר נשימה, דופק מהיר, הזעה)

איך להתמודד עם חרדה?

האסטרטגיות הנפוצות והיעילות ביותר כיום להתמודדות עם חרדה כוללות: טיפול בחשיפה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפולים מבוססי אימון המוח כמו שיטת סילבה, שינויים באורח החיים ותמיכה חברתית.

מחקר שנערך כיצד להתמודד עם חרדה באמצעות שיטת סילבה?
מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה בדק את השפעת שיטת סילבה על רמת החרדה. במחקר השתתפו 374 אנשים שלמדו את שיטת סילבה, נמצא שהשיטה מצליחה ללמד את המשתתפים איך להתמודד עם חרדה ולהפחית את רמת החרדה התכונתית מיד לאחר הקורס ולאורך זמן. למרות אורכו הקצר יחסית של קורס שיטת סילבה (4 שבועות), הצליחו המשתתפים בקורס להוריד את רמת החרדה התכונתית. הדבר יכול להיות מוסבר על ידי כמה גורמים:

  • בשיטת סילבה יש תהליך מובנה עם שלבים ברורים וקלים ליישום שיטה להתמודדות עם חרדה.
  • קורס שיטת סילבה הינו מעשי ומתרגלים את כל הטכניקות והכלים במהלכו איך להתמודד עם חרדה.
  • הקורס מספק טכניקות של תכנות ורגיעה, העוזרות להתגבר על בעיות היום-יום ולהתמודד עם חרדה
  • האווירה בקורס שיטת סילבה והיחס החיובי מעודדים הרגשה נינוחה ורגועה.

קורס שיטת סילבה איך להתמודד עם חרדה?

בקורס של שיטת סילבה – מלמדים את המשתתפים איך להתמודד עם החרדה באמצעות תהליך מובנה בין מספר שלבים:

  1. ראשית לומדים לרוקן את הסטרס, בין סטרס וחרדה יש קשר הדוק. חרדה מעלה מאד את רמת הסטרס. סטרס, במיוחד מתמשך, מעצים מאד את החרדה כשהיא מופיעה, כמו כן סטרס הוא דבר שמצטבר. גם אם חזרנו לרגיעה לאחר מצב מלחיץ, הוא נשאר אגור בגוף, בתאים וגורם להפרעה רצינית בתפקוד ולהחרפה בתגובה שלנו (ראה מאמר להירגע). לכן חשוב מאד לדאוג "לרוקן" מתוכנו את הסטרס הזה שהצטבר. יש טכניקה מאד אפקטיבית וקלה ליישום שלומדים אותה כבר בתחילת הקורס של שיטת סילבה שמאפשרת לנו לרוקן מתי שנרצה את המתח שצברנו במהלך היום או בעקבות אירוע מלחיץ שחווינו ולחוות רגיעה אמיתית.
  2. שנית לומדים בשיטת סילבה להוריד את רמת המתח ולהעלות את סף הרגיעה. ע"י טכניקות ספציפיות של תכנות ורגיעה אנחנו מאמנים את המוח להעלות באופן עקבי את רמת הרגיעה ולהוריד במקביל באופן עקבי את רמת המתח. אדם שסף הרגיעה שלו גבוה… מתמודד טוב יותר עם החרדה. התסמינים שהוא יחווה ילכו יפחתו בעוצמתם, כי מתח ולחץ מעצימים את רמת החרדה את משך הזמן שנחווה אותה ואת עוצמתה.
  3. בשלב הבא בשיטת סילבה אנו מתרכזים בצורת החשיבה שלנו ולומדים להפוך אותה לחשיבה חיובית, כי חשיבה חיובית מושכת רגיעה, שמחה, בהירות ומיקוד והפחתת חרדה.
  4. לאחר מכן, אנו מתרכזים באמונות שלנו. אנשים עם הפרעות חרדה כל הזמן בדאגה. דאגה מושתתת על מחשבות ואמונות שליליות ודימויים מפחידים. כל ניסיון לשלוט במחשבות הללו יכול לגרום רק שתדירותן ועוצמת ההשפעה שלהן תתגבר. לכן בשיטת סילבה לומדים מחד לבטל את כוחן של המחשבות הללו שקופצות לנו לראש… ומאידך לזהות את האמונות הללו שהשתרשו בתת-המודע, "לעקור" אותן ו"לשתול" חדשות חיוביות במקומן. כאשר אנו לומדים כיצד לוותר על האמונות שהן מקור החרדות שלנו, ומטמיעים במקומן אמונות מעצימות ומרגיעות… לרגש החרדה לא תהיה כל אחיזה… נהיה מסוגלים ליצור את חווית החיים שלנו בכיוון הרצוי לנו, למרות הנסיבות. נוכל להרגיש חופשיים וללא דאגה וחרדה.
  5. בנוסף באמצעות שיטת סילבה, נלמד סימן מיוחד למוח שיאפשר לנו במצב של חרדה לבלום את האוטומט של החרדה ולהיות מסוגלים לבחור להגיב בפחות עוצמה או לבחור תגובה אחרת בריאה יותר.

נשמע מדהים נכון?

 מוזמנים ומוזמנות לדבר איתנו ולראות כיצד אפשר לעשות שינוי אדיר בחיים ולהתמודד ולהפחית את החרדה. לשיחת התאמה ללא עלות תירשם בלינק הבא: https://abcdefgh.ravpage.co.il/sicha?ref=Aa

לפרטים נוספים ולתיאום שיחה התקשרו אלינו:    

בטלפון: 03-6025756, 052-5366133

silva.liberman@gmail.com

 


למידע על הקורסים והסדנאות שלנו

השאירו פרטים ונציג של מכון סילבה יחזור אליכם בהקדם:



    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.