"כוח המוח" מאת רותי קדוש מעריב


שיטת סילבה מיועדת בדרך כלל להורדת מתחים, שיפור הריכוז והגברת הזיכרון. אבל יש גם מי
שנעזרים בשיטה כדי להתגבר על כאבי ראש, להיפטר מנדודי שינה, להתמודד עם עודף תיאבון,
עייפות, הפסקת עישון, חששות ופחדים.

 
השיטה מבוססת על שליטה בגלי המוח, ומשתמשים בה כיום ביותר מ-100 ארצות, כולל ישראל.
משה וטניה ליברמן, יחד עם בנם רפי, הם הנציגים הבלעדיים של שיטת סילבה בארץ, הקרויה
על שם ממציאה חוזה סילבה, חוקר אמריקאי, מומחה באלקטרוניקה וממציא פטנטים. סילבה
חקר במשך כ-20 שנה את גלי המוח, ומשנת 1966 החל להפעיל את הקורסים הראשונים
בארה"ב. טניה, פסיכולוגית קלינית, מעבירה את הקורסים בתל אביב, בירושלים ובחיפה, יחד
עם בנם רפי, בעל תואר שני בפסיכולוגיה חברתית. האב משה, מנהל בפועל של מרכז סילבה
מאז עלתה המשפחה מארגנטינה לישראל בשנת 1980.

 
את הרעיון ערכתי עם רפי ליברמן. הוריו, משה וטניה, שהו באותו זמן בכנס בינלאומי שנערך
בטכסס, כנס אליו הגיעו מנהלים רבים של השיטה מרחבי העולם.

"בגדול", אומר ליברמן, "מטרת השיטה היא להגיע למצב של הרפיה ולדעת לנצל אותה להשגת
המטרות הספציפיות שלנו". נקודת המוצא של חוזה סילבה הייתה הבנת פעולתו של המוח
האנושי והדרך לתכנותו, לשם ניצול אופטימלי של הפוטנציאל הטמון באדם. המוח הוא מחשב
משוכלל שאפשר לכוון ולתכנת אותו במודע לכיוון בו אנחנו רוצים, על מנת להגיע לאיזון של שני
חלקיו. שיטת סילבה עובדת על הורדת רמת הפעילות החשמלית של המוח לתחום של גלי אלפא
בצורה רצונית. במצב זה המוח ערני, מרוכז ומסוגל לקלוט הרבה יותר. רפי: "לכן, השאיפה היא
להביא את המוח לייצר יותר גלי אלפא בשעה שאנחנו ערים, כדי ליצור איזון בין שני חלקי המוח,
לקבוע יעדים ולממש אותם".


איך עושים את זה? "באמצעות תרגול של הטכניקות המוקנות בקורס, כי חייבים להפנים את
ההוראות ולא להיות צמודים לספר או לקלטת. בקורס נלמדים שני סוגים של טכניקות, האחת
למטרות ספציפיות והשנייה למטרות כלליות, בצורה שכל אדם יכול ליישם אותן, וזאת ללא דינמיקה
קבוצתית או חשיפה אישית. כל אדם עובד עם עצמו במסגרת הקבוצה.


הפופולרית שבטכניקות ההרפיה היא טכניקת שלוש האצבעות – הצמדת האצבע והאמה אל
האגודל. אבל ללא תרגול לא תהיה לטכניקה הזו שום משמעות. בעיקרה בונה הטכניקה קשר
במצב של הרפיה. הדבר דומה לתגובה שלנו למראה רמזור אדום, המסמן לנו לעצור."במצב
של מתח, למשל, באמצעות הצמדת שלוש האצבעות אנחנו בונים קשר להרפיה, והמסרים
שמועברים למוח נקלטים בעוצמה רבה יותר". שלושת הנושאים העיקריים בהם מעונינים מרבית
משתתפי הקורסים הם הורדת מתחים, שיפור הריכוז והגברת הזיכרון. באמצעות תרגילי הרפיה
אינטנסיביים משתפר הזיכרון, בטכניקה מסוימת לומדים המשתתפים (וזה טוב במיוחד לסטודנטים)
לקרוא חומר כתוב ולזכור את תוכנו לאורך זמן. כך גם זוכרים הרצאות ומתכוננים למבחנים, לומדים
שפות זרות, ומי שאינו סטודנט נעזר בטכניקה המסייעת בחיי היומיום לשינון שמות ומספרי טלפון.


טכניקות אחרות, המועברות בקורס, מלמדות להתגבר על כאבי ראש ומיגרנות, שפעמים רבות הם
תוצאה של מתח ("זה לא בא במקום טיפול רפואי"), להיפטר מנדודי שינה ולהיגמל מתרופות וכדורי
שינה."כמו מתכון לבישול, כך יש לנו מתכון איך להיפטר מכאב ראש, בעזרת הנחיות ברורות שאותן
אנחנו מתרגלים בקורס" אומר רפי. ואפשר גם ללמוד איך להתגבר על עודף תיאבון, על עייפות, על
הפסקת עישון, על מחלות, על חששות ופחדים ועל כל אותם מחסומים שמונעים מאתנו להגיע אל
היעד הרצוי.


"אנחנו דואגים, וזה טבעי, אבל זה לא עוזר לנו לפתור את הבעיה. בקורס אנחנו לומדים מה לעשות
במקום לדאוג. איך להגיע למצב בו אנחנו רוצים להיות או איך להימנע מלהגיע אליו. במצבים
אובייקטיביים, שאינם בשליטתנו, אנחנו מלמדים איך לשנות את התגובה שלנו כלפיהם".
החלק השני של הקורס, שהוא "מרתק ומיוחד", כהגדרתו של רפי, מיועד לחיזוק ופיתוח האינטואיציה
– היכולת של בני אדם לקלוט מידע מעבר לחושים הרגילים, כדי להתמודד עם מצבים או לפתור בעיות.

"לעיתים", קובע רפי ליברמן, "היכולת הרציונלית האנליטית שלנו אינה מספיקה כדי להגיע להחלטות.
פיתוח היכולת האינטואיטיבית עוזר לנו לקלוט מידע שלא באמצעות החושים הפיזיים, ולהשתמש
במקורות מידע נוספים ובכישורים קיימים שאינם בשימוש".

לאה פתיתי מירושלים, רווקה: "הגעתי לקורס של שיטת סילבה בדצמבר 94 בהמלצת ידיד, ואני
מצטערת שלא ידעתי על קיומה עוד קודם. 
"בעבר היו לי בעיות עם עצמי, סבלתי מחוסר ביטחון ומחוסר
הערכה עצמית, לא האמנתי ביכולתי. הייתי אדם חסר סבלנות, אובססיבי, שום דבר לא קיבלתי כמובן
מאליו ורציתי שינהגו כפי שאני רוצה. היום אני אומרת על עצמי שיש לי גישה חיובית. אני מלאה ציפיות
להצלחה בחיים, השתניתי. אני אדם אופטימי. 


גם בקשרים עם גברים שיניתי את הגישה- אני פתוחה יותר ופחות תוקפנית, הביטחון העצמי שלי
השתפר ויש לי מודעות עצמית גבוהה יותר, אני רגועה, לא כועסת כל כך מהר, מציבה לעצמי יעדים
ושולטת בדברים. "מאז שעברתי את הקורס אני מקפידה לעשות הרפיה לפחות פעם ביום, לרוב
בשעות הערב. ואם צריך גם יותר, אפילו כדי למצוא מקום חניה, אני מצמידה את שלוש האצבעות וזה
עובד".

למדתי לשלוט בחיי קטיה שוורצמן מתל אביב, גרושה ואם לבן בוגר, מרצה בכירה במכללה לביטוח
ומשוררת: 
"לשיטת סילבה התוודעתי לפני שמונה שנים, בעקבות משבר שהיה לי בעבודה. פוטרתי
ממקום העבודה שלי, למרות הרקורד שצברתי, כמי שכתבה 5 ספרים בנושא ביטוח. מישהו השקיע
אנרגיה בלהרוס אותי, אז הגעתי לסילבה ללמוד שאני בכל זאת שווה והפכתי להיות יועצת לחברות
ביטוח, בעצם הפכתי להיות גברת שוורצמן, אישיות בתחום הביטוח.


"אני משתדלת לעשות הרפיה לפחות פעם ביום. עכשיו אני עסוקה בקטע של שליטה על החלומות כדי
לתקשר טוב יותר עם התת-מודע שלי כי אני יודעת שיש שם אוצר בלום. "אני מאמינה בכוח הרצון,
ובכלל אני אדם אופטימי –כבת לאם שנקבע שהיא עקרה, אמי ילדה אותי בכוח הרצון. כך גם בסילבה
לומדים שהמפתח הוא בידינו לשנות את הדברים. "אין ספק ששמונה השנים האחרונות היו שונות
וטובות מאלה שהיו לי בעבר, למדתי לשלוט בחיי ולא לתת ללחצים ולכעסים לשלוט בי".

בפייסבוק

מתנה-תרגיל לרגיעה "הפסקת 12 הדקות"

לקבלת התרגיל מלא את הפרטים הבאים
מייל
שם
טלפון

התרגיל ישלח אליך לתיבת הדואר